دراین روش منحرفین سعی میکنند با تکیه بر کتب حدیث و تفاسیر
کم اعتباراحادیث و تفاسیر ضعیف را بدیهی جلوه دهند. در این زمینه
باید مد نظر داشت: اولاز همه باز هم مثل تفسیر تشخیص اینکه چه حدیثی صحیح است و
چه حدیثی نه؛کار راحتی نیست و دانشجویان علوم حدیث اقلا چهار سال باید
برای درک اولیۀآن درس بخوانند. پس یک شبهه افکن که حتی خواندن کتاب آسمانی
را ننگ میداندچگونه میخواهد برای ما حدیث نقل کند؟!! ما چطور میخواهیم
بدان اطمینانکنیم؟ دوم اینکه با وجود دشوار بودن ولی باز ما روشهایی را داریم
کهمای کم سواد هم بتوانیم گروهی از احادیث جعلی را بازشناسیم (و نه اینکهاحادیث
درست را تشخیص دهیم) مهترین این روشها تطبیق آیه با قرآن است مثلااین
حدیث را به صورتهای مختلف در کتب گوناگون از پیامبر(ص) شنیده اید که: زن زیباروی نازا را رها کنید و (به جای او) کنیز سیاهی که
بچه میاورد بگیرید! اینحدیث که باعث انزجار خیلی از دخترها از اسلام است موضوع را
طوری جلوهمیدهد که گویی از نظر اسلام زن دستگاه تولید کودک است!! در
حالی که اینحدیث نه تنها مصداق قرآنی ندارد بلکه در تضاد کامل با برخی
آیات قرآن است: پیامبر خدا زکریا(ع) زنی نازا داشت ولی تا آخر عمر با او زندگی کرد. همسربزرگوار
پیامبر بت شکن ابراهیم(ع) یعنی بانو ساره(س) دقیقا طبق آیات وروایات
«زیبارویی نازا» بود ولی حضرت ابراهیم او را رها نکرد تا در نهایتخداوند
در سن پیری گوهری چون اسحاق(ع) را از همین «زیباروی نازا» به آنپیامبر
همام اعطا کرد. نمونۀ مؤمنین در قرآن یعنی آسیه(س) زنی نازا بودولی
این مسئله هیچ اثری در اسوه بودن آن بانوی بزرگوار برای ما نداشته است و ما در جای
جای قرآن، نام او را به پاکی میشنویم.... .