اعترافاتی از دانشمندان جهان!

اعترافات دانشمندان و شخصیت های مهم جهان درباره اعجاز قرآن


آلبرت انیشتاین ؛ Albert Einstein (1879-1955بزرگترین متفکر و فیزیکدان

قرآن کتاب جبریا هندسه یا حساب نیست ، بلکه مجموعه ای از قوانین است که بشر را به راه راست ، راهی که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند ، هدایت می کند .

 


سر ویلیام موئیس Sir William Mouies (1819-1905

دانشمند و مورخ انگلیسی ) )

قرآن محمد صلی الله علیه وآله کتابی است پر از دلایل واضح و مسائل بی شمار علمی و قوانین قضایی و حقوقی و دستورات عالیه که برای حفظ حیات اجتماعی و مدنی در این کتاب مقدس با عبارات ساده و درعینِ حال محکم و منظم آوده است که خوانندگان را مجذوب می نماید .

 
« فیلیپ.ک.حِتّى » دانشمند معاصر و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا که در باره تاریخ عرب تحقیقات ارزندهاى کرده و چندین کتاب در این زمینه نوشته است، در یکى از کتب خود به نام «تاریخ عرب» مى نویسد :

 
قرآن از تمام معجزات بزرگتر است و اگر سراسر اهل عالم جمع بشوند بى تردید از آوردن مثل آن عاجز خواهند بود .

« ناپلئون بناپارت » می گوید :
قرآن به تنهایى عهده دار سعادت بشر است .

 


«هـ .ج .ولز» دانشمند و مورخ انگلیسى (1946ـ1866 ) ؛




در قرآن بهترین عبارات و عالیترین جملات نازل گردیده و اسلوب فصاحت و بلاغت آن به حدّى زیباست که عقول عقلا را حیران ساخته است.

قرآن کتابى است ابدى و جهانی

 

دکتر «ماردیس» به دستور وزارت خارجه و وزارت فرهنگ فرانسه 63 سوره از قرآن را در مدت نُهْ سال با رنج و زحمت متوالى به زبان فرانسه ترجمه کرد که در سال 1926 منتشر شد. وى در مقدمه اش مى نویسد :


سبک قرآن بى گمان سبک کلام خداوند است، زیرا این سبک که مشتمل بر کنه وجودى است که از آن صادر شده، محال است که جز سبک و روش خداوندى باشد...از کارهاى بیهوده و کوششهاى بی نتیجه است که انسان در صدد باشد تأثیر فوق العاده این نثر بى مانند را به زبان دیگر ادا کند، مخصوصاً به فرانسه که دامنه اش بسیار محدود است !


دانشمند معروف آنتروپولوژى (انسان شناسى)، استاد دانشگاه ایالت پنسلوانیا «کارلتون اس کون» آمریکایى در کتاب خود به نام کاروان مى نویسد :


یکى از مزایاى عظیم قرآن بلاغت آن است. قرآن هنگامى که درست تلاوت شود چه شنونده و به لغت عرب آشنایى داشته باشد و آن را بفهمد یا نداشته باشد و آن را نفهمد تأثیر شدیدى در او گذاشته در ذهنش جاگیر مى شود. این مزیت بلاغتى قرآن ترجمه شدنى نیست .


تئودور نولدکه ؛ Theodor Noeldke( دانشمند و خاورشناس ) 1836 - 1930 م

قرآن با منطقی علمى و روش اطمینان بخش و قانع کنندهایى که دارد دلهاى شنوندگان خود را به سوى خویش توجه داده و آنها را طرف خطاب قرار میدهد، و همواره بر دلهاى کسانى که از دور با آن مخالفت میورزند تسلط یافته و آنها را به خود میپیوندد
فضیلت قرآن با داشتن سادگى و بلاغت خاص خود به اوج کمال رسیده است .
این کتاب توانست از مردمى وحشى و بى تربیت ، ملتى متمدن ایجاد کند که تعالیم و تربیت دنیاى خویش را برعهده گرفتند .

P - تاریخ قرآن، ص 159/ قرآن و کتابهاى دیگر آسمانى، ص 294 / تاریخ و علوم قرآن، ص 185/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 59/ نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص) ص 21/ دائرة المعارف شیعه، ص 749/ طبقات مفسران شیعه، ج 1، ص 182/ قرآن و دیگران، ص 45



بزرگترین متفکر و فیزیکدان (1879 - 1955 م ) ؛  ALBERT EINSTEIN

آلبرت انیشتاین به سال 1879 م در شهر اولم آلمان به دنیا آمد و در سال 1955 م در آمریکا درگذشت .

قرآن کتاب جبر یا هندسه یا حساب نیست، بلکه مجموعهاى از قوانین است که بشر را به راه راست، راهى که بزرگترین فلاسفه دنیا از تعریف و تعیین آن عاجزند هدایت

می کند .

{ -راه تکامل، ج 6، ص 53 }

کوسن دوپر سوال مى گوید ؛


مردم شرق عموماً اعتراف دارند که فکر بشر از آوردن مانند قرآن از حیث لفظ و معنا ناتوان خواهد بود، و آن آیاتى است که وقتى جعفر بن ابى طالب آن را براى نجاشى خواند اشک از دیدگان پادشاه حبشه سرازیر گردید، خردها به شگفتى مى افتد که چگونه این آیات روشن حکمت آمیز از زبان مردى درس نخوانده بیرون آمده باشد .
پژوهشى درباره پیامبر و قرآن به نقل از تاریخ عرب و اسلام و تاریخ قرآن


بلر Beller ( خاور شناس معروف آلمانى )

لغت قرآن فصیحترین لغات عرب و اسلوب بلاغت آن طورى است که افکار را بسوى خود جذب میکند.
قرآن داراى مواعظى آشکار است و به زودى براى همیشه بى معارض خواهد بود،

هر کس که از این کتاب به خوبى پیروى کند زندگى آرام و گوارائى خواهد داشت . 


اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 62/ نظریه دانشمندان جهان درباره قرآن و محمد (ص)، ص 26/ تاریخ و علوم قرآن، ص 189/ قرآن و کتابهاى دیگر آسمانى، ص 302



سدیو مورخ معروف فرانسوی ؛

 
قرآن کتابی است جامع که خواننده را متخلق به فضائل انسانی و متصف به کلمات روحانی می نماید. این کتاب شامل تمام اصول مذهبی است، احکام استوار آن دیدگان انتقاد کنندگان را کور ، زبان غیب جویان را لال ، گوش مغرضین را کر و در عوض قلب بشر را به حقیقت اسلام روشن کرده است .



رنبورت مستشرق معروف ؛

باید اعتراف کرد که علوم طبیعی ، فلکی ، فلسفه ، ریاضیات که در قرن دهم اروپا را زنده کرد از قرآن گرفته شده و اروپا رهین منت اسلام است .
اعترافات دانشمندان بزرگ جهان: خیر الله مردانی


 Dieterici  اسلام شناس فریدریش دیتریشی 1821 - 1903 م

همین علوم و معارف مسلمین بود که اروپا را در قرن دهم میلادى جلو برد، همان علومى است که سرچشمه آنها قرآن کریم بود و اروپا از این حیث به اسلام مدیون است.

اسلام از دیدگاه دانشمندان غرب، ص 4/ اعترافات دانشمندان بزرگ جهان، ص 61


ودن هامر ؛ Wooden Hammer ( دانشمند آلمانى )

ما قرآن را به عنوان کتاب محمد (ص) با همان عظمت و اطمینانى مینگریم که مسلمین آن را

کتاب خدا میدانند .
{P - سالنامه کشور ایران، سال 1335 P}

ژان ژاک روسو نویسنده فرانسوی 1876- 1804

 

بعضی از مردم بعد از آنکه مقدار کمی عربی یاد گرفتند قرآن را خوانده و درست درک نمی کنند واگر می شنیدند محمد با آن لغت فصیح وآهنگ رسای عرب، آنرا می خواند هر آینه سجده می افتادند و ندا می کردند ای محمد عظیم دست ما را بگیر وبه محلّ شرف افتخار برسان . ما را بخاطر یاری تو حاضریم جان خویش را فدا سازیم .
اسلام و افکار اندیشه ص31

  راکستون اسکاتلندی

سالیان درازی در جستجوی حقیقت بودم تا اینکه حقیقت را در اسلام یافتم .سپس قرآن مقدس را دیدم و شروع به خواندن آن کردم او بود که به تمام سوالات مرا جواب گفت . قرآن ابّهت و ترس در انسان الهام می کند و درعین حال ثابت می کند که هر چه می فرماید راست است .

{اسلام شناسی غرب ص60}


جان ناس مورخ معروف ادیان می‌گوید:

 

قرآن مکمل و متمم حقایقی است که به طور ناقص در مذاهب و ادیان سلف وجود داشته است .

جان دیون پورت درباره قرآن می گوید:

 

قرآن محسنات زیادی دارد و دو نکته آن بسیار مهم است. اول تکریم و تعظیم نسبت به خداوند و منزه دانستن او از صفات نقص و جنبه های اغراض نفسانی. دوم، وارستگی قرآن از بیان و اندیشه مخالف تقوا، حیا و عفت. در حالی که این نواقص در کتب یهود زیاد دیده می شود .


کینت گریک دانشمند کمبریج انگلستان ؛

مسلمان نیستم تا بگویم قرآن کلام خدا است، ولی در مدت چهارده قرن که از آمدن آن می‌گذرد، هیچ کس نتوانسته است در زبان عربی کلامی بیاورد که با قرآن برابری کند، قرآن کتابی نیست که برای یک دوره به خصوص آمده باشد، کتابی است جاوید برای

تمام اعصار و تا جهان است نوع بشر می‌تواند قرآن را در متن زندگی خود قرار بدهد و بر طبق دستورهای آن رفتار نماید، چرا که قرآن برای یک دوره به خصوص نیامده و هرگز کهنه نمی‌شود و تا روزی که نوع بشر باقی است راهنمای انسان خواهد بود زیرا چیزی وجود ندارد که در قرآن نیامده باشد، من هنگامی که قرآن را برای نخستین بار گشودم و تحت تأثیر آن قرار گرفتم، تصوّر کردم اثری که آن کتاب در من داشته، استثنائی است و در سالهای بعد که با چندین تن از مترجمان قرآن مکاتبه کردم و بعضی را حضوری دیدم، دریافتم تأثیری که خواندن قرآن در ما اروپاییان می‌گذارد، همگانی است، اما مشروط بر اینکه به همان زبانی که نازل شده خوانده شود و ترجمه قرآن به هیچ یک از زبانهای اروپایی تأثیر متن اصلی را ندارد .
قرآن و پدیده‌ها از دید دانش امروز، ص 19

پروفسور آرتور آربرى که یکى از مترجمان مشهور قرآن به زبان انگلیسى است، مى‏گوید :


 زمانى که به پایان ترجمه قرآن نزدیک مى‏شدم، سخت در پریشانى به سر مى‏بردم؛ اما قرآن آنچنان آرامش خاطرى به من مى‏بخشید که براى همیشه به خاطر خواهم داشت. من در حالى که مسلمان نیستم، قرآن را خواندم تا آن را درک کنم و به تلاوت آن گوش دادم تا مجذوب آهنگ‏هاى نافذ و مرتعش کننده‏اش شوم و تحت تأثیر آهنگش قرار گیرم و به کیفیتى که مسلمانان واقعى و نخستین داشتند، نزدیک گردم تا آن را بفهمم...

دکتر هانرى کُربن، اسلام شناس معروف فرانسوى،

 سخن جالبى درباره قرآن دارد ؛

وى مى‏گوید :
اگر قرآن خرافى بود و از جانب خداوند نبود، هرگز جرأت نمى‏کرد که بشر را به علم و تعقل و تفکر) دعوت کند. هیچ اندیشه‏اى به اندازه قرآن محمّد(ص)) انسان را به دانش فرا نخوانده است تاآن جا که نزدیک به نه صد و پنجاه بار در قرآن، از علم و عقل و فکر سخن رفته است .
قرآن از دیدگاه 114 دانشمند، محمد مهدى علیقلى


آلبرت اینشتین (فوت 1955 م) در رساله ی پایانی عمر خود با عنوان
دی ارکلرونگ
Die Erklärung - von: Albert Einstein – 1954


یعنی: "بیانیه" که در سال 1954 آن را در امریکا و به آلمانی نوشته
است - اسلام را بر تمامی ادیان جهان ترجیح میدهد و آن را کاملترین
و معقولترین دین می داند !

این رساله در حقیقت همان نامه نگاری محرمانه اینشتین با آیت الله
بروجردی(فوت1340ش=1961م) است که توسط مترجمین برگزیده ی
شاه ایران محرمانه صورت پذیرفته است .
اینشتین در این رساله "نظریه ی نسبیت" خود را با آیاتی از قرآن کریم
و احادیثی از(نهج البلاغه) وبیش از همه (بحارالانوار) علامه ی مجلسی،
که از عربی به انگلیسی توسط حمید رضا پهلوی (فوت1371ش) ترجمه
و تحت نظر آیت الله بروجردی شرح می شده تطبیق داده و
مینویسد که :

هیچ جا درهیچ مذهبی چنین احادیث پر مغزی یافت نمی شود و تنها
این مذهب شیعه است که احادیث پیشوایان آن نظریه ی پیچیده ی
نسبیت " را ارائه داده  ولی اکثر دانشمندان نفهمیده اند... "

از آنجمله حدیثی است که علامه ی مجلسی در مورد
معراج جسمانی رسول اکرم (ص) نقل میکند که، هنگام برخاستن
از زمین، دامن یا پای مبارک پیامبر به ظرف آبی میخورد وآن ظرف واژگون
میشود؛ اما پس از اینکه پیامبراکرم (ص) از معراج جسمانی باز میگردند
مشاهده میکنند که پس از گذشت این همه زمان - هنوز آب آن ظرف در
حال ریختن روی زمین است...
اینشتین این حدیث را از گرانبهاترین بیانات علمی پیشوایان شیعه
در زمینه ی "نِسبیّت زمان" دانسته و شرح فیزیکی مفصلی بر آن
مینویسد...
همچنین اینشتین در این رساله "معاد جسمانی" را از راه فیزیکی
اثبات میکند علاوه براثبات آن از راه قانون سوم نیوتون
(عمل وعکس العمل)
او فرمول ریاضی معاد جسمانی را عکس فرمول معروف

" نسبیت ماده " و انرژی می داند .


2
E = M . C
2
M = E : C

2 E = M . C

 


یعنی اگر حتی بدن ما تبدیل به انرژی شده باشد دوباره عینا
به ماده تبدیل شده و زنده خواهد شد.
او همچنین در همین رساله عقیده به "وحدت وجود" را از خرافه های
شایع شده توسط ملا صدرا تلقی کرده و آن را از دیدگاه
فیزیک کلاسیک و "فیزیک نسبیتی" به شدت مورد حمله
قرار می دهد... بطور خلاصه، او میگوید:

هر موجودی دارای حیطه
و مرز فیزیکی خاص خود (حیّز وجودی) است / که امکان ندارد با
موجود یا وجود دیگری اتحاد یا وحدت داشته و یا بیابد.
در رابطه با "عقل" نیز - با کمال شگفتی - اینشتین نظریه اخباریون
شیعه را (که عقل را نسبی میدانند و در حریم شرع و دین آن را
بکار نمیبرند) صحیح دانسته و میگوید که حق با اخباری های شما
بوده و هنوز زود است که مردم این را بفهمند.... .


در ادامه نیز فرمول ریاضی خاصی برای"عقل نظری بشر" ارائه داده و
"نسبیّت" آن را اثبات میکند....
اینشتین در این کتاب همواره از آیت الله بروجردی با احترام و به لفظ
"بروجردی بزرگ"یاد کرده و از شادروان پروفسور حسابی نیز بارها
با لفظ "حسابی عزیز" یاد مینماید.... .


این رساله توسط پروفسورابراهیم مهدوی (مقیم لندن) با کمک برخی از اعضاء شرکت

اتومبیل " بنز " به بهای سه میلیون دلار ! ( 3 میلیارد تومان ایرانی ) و از یک

عتیقه فروش یهودی خریداری شده است و دستخط اینشتین در تمامی صفحات این
کتابچه - توسط خط شناسی رایانه ای - چک شده و تایید گشته که
او این رساله را مدتی قبل از مرگ و به دست خود نوشته است .... .


هم اکنون این کتاب ارزشمند در حال ترجمه از آلمانی به پارسی -
توسط دکتر عیسی مهدوی(برادر دکتر ابراهیم مهدوی) و توأم با تحقیق و ارائه ی منابع

اشاره شده و یا مذکور در متن (توسط فردی ایرانی) میباشد .

و بسیاری از متن آن ترجمه و تحقیق فنی شده است .


اصل نسخه ی این رساله اکنون -جهت مسائل امنیتی- در صندوق امانات سری لندن

بخش امانات پروفسورابراهیم مهدوی/ با شماره ی رمز زیر نگاهداری میشود ؛


B - 12 - D.E
-----------------

V. A .E - 17


nooreaseman.com



فرخنژاد، اهداء کرد...   <<< مطلب قبلی   ::   مطلب بعدی >>> پروفسوری دیگر...!