انیشتین و آیت اللـه بروجردی !

 


آلبرت اینشتین) فوت 1955 م) در رساله ی پایانی عمر خود با عنوان: " دی ارکلرونگ "

نوشته است .... ؛


   Albert Einstein : " Die Erkla"rung von "

 
" بیانیه " که در سال 1954 آن را در امریکا و به آلمانی نوشته است، اسلام را بر  تمامی ادیان جهان ترجیح میدهد و آن را کاملترین ومعقولترین دین می داند.
 
این رساله در حقیقت همان نامه نگاری محرمانه ی اینشتین با آیت الله العظمی بروجردی (فوت1340ش =1961م) است که توسط مترجمین برگزیده شاه ایران محرمانه صورت پذیرفته است.
 
اینشتین در این رساله  " نظریه نسبیت" خود را با آیاتی از قرآن کریم و احادیثی از (نهج البلاغه) و بیش از همه )بحارالانوار) علامه مجلسی،
 

)که از عربی به انگلیسی توسط  حمید رضا پهلوی )فوت1371ش) ترجمه وتحت نظر آیت الله بروجردی شرح داده می شده) تطبیق داده و نوشته است که هیچ جا در هیچ مذهبی چنین احادیث پر مغزی یافت نمیشود و تنها این مذهب شیعه است که احادیث پیشوایان آن، نظریه ی پیچیدهنسبی"  را ارائه داده  ولی اکثر دانشمندان نفهمیده اند   .


از آنجمله حدیثی است که علامه ی مجلسی در مورد معراج جسمانی رسول اکرم (ص) که نقل میکند؛

 
هنگام برخاستن از زمین دامن یا پای مبارک پیامبر به ظرف آبی میخورد و آن ظرف واژگون میشود. اما پس از اینکه پیامبر اکرم (ص) از معراج جسمانی باز میگردند مشاهده میکنند که پس از گذشت این همه زمان هنوز آب آن ظرف در حال ریختن روی زمین است ...
 
اینشتین این حدیث را از گرانبهاترین بیانات علمی پیشوایان شیعه در زمینه ی " نسبیت زمان " دانسته و شرح فیزیکی مفصلی بر آن مینویسد...
همچنین اینشتین در این رساله " معاد جسمانی " را از راه فیزیکی اثبات میکند :


(علاوه بر قانون سوم نیوتن=عمل وعکس العمل (.


او فرمول ریاضی معاد جسمانی را عکس فرمول  معروف " نسبیت ماده و انرژی " میداند ؛
 

E = M.C2 >> M = E :C2

 
یعنی اگر حتی بدن ما تبدیل به انرژی شده باشد دوباره عینا" به ماده تبدیل شده و زنده خواهد شد.
 
او همچنین در همین رساله عقیده ی به "وحدت وجود" را از خرافات های شایع شده توسط ملا صدرا تلقی کرده و آن را از دیدگاه " فیزیک کلاسیک " و " فیزیک نسبیت" به شدت مورد حمله قرار می دهد...
 
بطور خلاصه، او میگوید: هر موجودی دارای حیطه و مرز فیزیکی خاص خود است. (حیز وجودی) که امکان ندارد با موجود یا وجود دیگری اتحاد یا وحدت داشته یا بیابد...
 
در رابطه با "عقل" نیز با کمال شگفتی، انیشتین نظریه ی اخباریون شیعه را ( که عقل را نسبی میدانند و در حریم شرع و دین آن را بکار نمیبرند) صحیح دانسته و میگوید: حق با اخباری های شما ست وهنوز زود است که مردم این را بفهمند...
 
اصل نسخه ی این رساله اکنون جهت مسائل امنیتی به صندوق امانات سری لندن - بخش امانات پروفسور ابراهیم مهدوی- سپرده شده و نگهداری میشود

...

در ادامه نیز فرمول ریاضی خاصی برای "عقل نظری بشر" ارائه داده و " نسبیت " آن را اثبات میکند... .


انشتین در این کتاب همواره از آیت الله بروجردی با احترام و به لفظ " بروجردی بزرگ " یاد کرده و از شادروان پروفسور حسابی نیز بارها  با لفظ "حسابی عزیز" یاد کرده است.


منابع ؛



سایت رسمی آیت ا... بروجردی

+

سایت خبری شیعه نیوز

+

سایت خبری رهوا

+

درج این مطلب در روزنامه رسالت



ورود بانوی محجبه به پارلمان   <<< مطلب قبلی   ::   مطلب بعدی >>>   برخورد با همسر