ولتر گوته تولستوی کارلایل و اسلام! |
پیش از این در دو مطلب جداگانه ، مطالبی از تاریخ تمدن ویل دورانت در باره اسلام و پیامبر اسلام و قران را باز نویسی کردم و در این مطلب نیز به نظرات چند دانشمند و نویسنده مشهور غیر مسلمان می پردازم. قابل توضیح اینکه ، نظرات این نویسندگان را نه برای تائید حقانیت اسلام و قران ( که نیازمند اعتراف دیگران نیست )، بلکه فقط و فقط برای اینکه تلنگری باشد برای وجدانهای بیدار در اینجا قید می کنم .
نظر توماس کارلایل در باره اسلام
( موسی بن نصیر) و ( طارق بن زیاد ) و ( ابو عبیده بن الجراح ) و ( خالدبن ولید) و امثال آنها فاتحین بزرگ ظاهر و نمایان کرد . کدام قوه بود ؟ بى شک همان قوه ، آیین محمد (ص ) بود. ــــــــــــــ این آیین که عرب جاهلیت و ستایش کنندگان بتها بصمیمیت قلب او را قبول کردند، سزاوار تصدیق وحق است و آنچه این آیین از تعلیمات روحى نشان داده و قوانین وضع کرده ، یگانه دستوریست که بر انسان ، ایمان و پیروى آن ضروریست و این دستور روح تعلیمات و دستور هاى آیین هاى آسمانى است و به متابعت و پیروى آن ، انسان در این پرستش گاه بزرگ دنیا پیشوا خواهد بود و باین دستور و تعلیمات ، سعادت و براى انسان مهیا و قوانین و نظاماتى که خداوند قادر حکیم براى آسایش آقریدگان خود وضع کرده جارى خواهد شد وقتیکه اسلام در ( جزیرة العرب ) طالع و نمایان گردید همه اعتقادات باطله ملل و نحل و بت پرستى محو و فانى شد زیرا که اسلام یکى از حقائق برجسته بود که از صمیم قلب دنیا ظاهر گردید . بطوریکه سابقا بیان شد قانون جارى طبیعت بر این است چیزیرا که سزاوار زندگى و بقاء دید حمایت و حراست آنرا کرده و آنچه باطل و عارى از حقیقت باشد آنرا زائل ونابود خواهد کرد. [منبع :زندگى پیامبر : 50 و 51 و ۵۴]
نظر توماس کارلایل درباره قرآن کریم
و اما قرآن که کتاب مقدس دینى مسلمانان است، احترام آن در نزد پیروان خود بیشتر است از احترام انجیل در نزد مسیحیان، و جمال و رونق او همانا در زبان عربى فصیح، بیشتر تجلى دارد و اگر در نزد اروپائیان جلوه نداشته باشد بواسطه ى این است که ترجمه آن بغیر زبان عربى از جمال و رونق او کاسته است. ــــــــــــــ ….و آنچه از زبان محمد (ص) از کلمات حکیمانه قرآن شنیده شد کمتر از آن است که در نفس بزرگ او موجود بود . [منبع : زندگانى محمد (ص) : 55 و ۵۷]
نظر توماس کارلایل در باره پیامبر اسلام(ص) دشمنان اگر به نظر حقیقت بنگرند خواهند فهمید در نفس این مرد بزرگ افکارى فوق طمع و دنیوى و جاه و سلطنت بوده است . ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
[منبع: زندگى محمد : 34 و ۵۷ و۶۶ و ۱۱۴و 11۵]
نظر گوستاو لوبون درباره دفاع از اسلام ترقى حیرت انگیز اسلام و اشاعه و انتشار قرآن دسته مخالف را بحیرت انداخته در بیان فلسفه آن چنین گفته اند : اسلام چون باب شهوات و لذات نفسانى را باز گذاشته لهذا رغبت عوام بطرف آن زیاد شده و دیگر ، مذهب مزبور به زور شمشیر اشاعه یافته است لیکن به آسانى مى توان ثابت کرد که این تصور بکلى باطل و بى اساس است . فقط از مطالعه قرآن معلوم مى شود که سختى و فشار تعلیمات اخلاقى قرآن کمتر از سایر کتب آسمانى نیست . و البته قرآن تعدد زوجات را اجازه داده است ولى باید دانست که رسم مزبور قبل از اسلام هم در میان ملل مشرق معمول بوده و این تجویز قرآن چیز تازه اى را براى آنها نیاورده . ـــــــــــــــ ما وقتى که فتوحات مسلمین اول را به دقت ملاحظه نموده و اسباب علل کامیابى آنها را تحت نظر مى گیریم مى بینیم که آنها در خصوص اشاعت مذهب از شمشیر کار نگرفته اند زیرا آنها اقوام مغلوبه را قبول کرده حتى زبان آنها را هم اختیار نمودند سبب اصلى آن این بود که آنها در مقابل حکامى که تا آن وقت زیر شکنجه آنها بودند حکام جدید مسلمین را عادلتر و منصف تر مشاهده نمودند . به علاوه مذهب ایشان را هم نسبت به مذهبى که داشتند ساده تر و اقرب به حقیقت یافتنند این مطلب از تاریخ ثابت میشود که اصلا اشاعه هیچ مذهبى ممکن نیست به زور شمشیر صورت گیرد. مسیحیان وقتى که از اندلس را از دست مسلمین خارج ساختند آن وقت این ملت مغلوب براى مردن حاضر شده ولى تبدیل مدهب را قبول نکردند . واقعا اسلام به جاى این که با سر نیزه اشاعه یافته باشد و به وسیله تشویق و با قوه تبلیغ و تقریر جلو رفته است و همین مسئله بوده که اقوام ترک و مغول با اینکه اعراب را مغلوب ساختند ولى دین اسلام را قبول نمودند و در هندوستان که فقط عبور عرب بدا نجا افتاده بود اسلام به قدرى ترقى کرد که هم اکنون زیاده از صد کرور مسلم در آنجا وجود دارد ودائما هم عده آنها در تزاید است . اکنون که هزاران کشیش مسیحى با وسایل لازمه در آنجا به تبلیغ مشغول و تمام اهالى هم تحت سلطه حکومت انگلیسى اند معذلک معلوم نیست که در این امر پیشرفتى نموده باشند . ـــــــــــــــ ما چون به قواعد و عقائد اساسى قرآن مراجعه کنیم ممکن است اسلام را صورت آشکار ى از عیسویّت بدانیم ولى با این حال اسلام با عیسویت در بسیارى از مسائل اصولى اختلاف نظر دارند، به ویژه درباره توحید که ریشه اساسى است، زیرا آن خداى یگانه اى که اسلام مردم را بدان دعوت مى کند آن خدایى است که بر همه چیز مسلط و بالاتر از همه است، فرشتگان یا قدّیسان اطراف او را نگرفته اند و این افتخار تنها بهَره اسلام است که نخستین دینى است که توحید را در جهان آورد و باید در این باره به خود ببالد . ـــــــــــــــ تمام آسانی و سهولت بى نظیر اسلام روى همین توحید خالص است و رمز پیشرفت اسلام نیز در همان سهولت و آسانى آن بوده، پی بردن به اسلام به همین جهت بسیار آسان است از آن مطالبى که خرد و عقل سالم از پذیرفتن آن خو دارى می کند و در ادیان دیگر نمونه هاى آن بسیار است کاملاً تهى است بعنى آن تناقضات و پیچیدگى هایى که غالباً در سایر کیشها و آئینهاى دیگر دیده مى شود در دین اسلام هیچ یک از آنها وجود ندارد هر چه شما فکر کنید ساده تر از اصول اسلام نیست که مى گوید : خدا یگانه است ، مردم همگى در برابر خدا یکسان اند ، با انجام چند فریضه دینى به بهشت مىرسد و با رو گرداندن از انجام آن به دوزخ در آید، شما به هر مسلمان از هر طبقه اى که برخورد کنید مى بینید تمام اصول اسلام و آنچه بر او واجب است، همه را در قالب چند جمله کوتاه با کمال آسانى مى ریزد و همه را به خوبى مى داند درست بر عکس مسیحیان که به آسانى نمى توانند معناى تثلیث و استحاله را بفهمند و یا سایر مسائل پیچیده اى که تا استاد در علم لاهوت و ماهر در ریزه کارى هاىِ بحث و جدل نباشد هرگز از آن مطالب پیچ در پیچ بیرون نخواهند آمد . منبع : تمدن اسلام و عرب : ۱۴۱و۱۴۲و 156و۱۵۷
نظرگوستاولوبون درباره پیامبر (ص) اضافه بر آنچه گفته شد طبق گفته تاریخ نویسان عرب حضرت محمد (ص) بسیار خود دار و متفکر ، کم حرف ، احتیاط کار ، خوش قلب ، در رفتار و کردارِ خود بسیار مراقب ادب و پاکیزگى خویش بود تا پس از این که به ثروت و اقتدار نیز رسید هیچ گاه کارهاى خود را به دیگرى واگذار نکرد . او مردى بود بردبار در برابر سختیها و دشواریها خود دار و متحمل ، داراى همتى بلند و در برخوردها مهربان و خوشرو بود یکى از خدمت گذارانش نقل مى کند که هجده سال تمام خدمت او ارا انجام میداد و در طول این مدت هیچ گاه سخن تند یا کردار ملال آورى حتى براى تنبیه کردن من نیز از او ندیدم ، حضرت محمد (ص) جنگ جویى دلاور و ماهر درفنون جنگى بود اگر احساس خطرى مى نمود فرار نمى کرد و بدون جهت نیز خود را به مهلکه نمی انداخت . ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
ــــــــــــــ
منبع : تمدن اسلام و غرب ص 113 ، 114 و ۱۲۸و ۱۸۱
نظر ولتر درباره اسلام ولتر در پى انقلاب درونى که در او به وجود آمد از مجموع مطالعاتش درباره اسلام چنین نتیجه مى گیرد که: بر خلاف آنچه کشیشان متعصب و پیروانشان مى گویند، آیین محمّد [(ص)] نه تنها پرداخته شیطان و دور از موازین عقلى نیست، بلکه به دین مسیح بسیار نزدیک و از نظر تاریخى تکامل یافته تر از آن است. نظر ولتر درباره قرآن نخستین کتابى که ولتر در آن آشکارا دفاع از مسلمانان وقرآن را بر عهده گرفت "شرعیات مردى شریف" نام داشت. وى در این کتاب معتقد است که همه ادیان روى زمین با عوام فریبى و زبان بازى رواج یافته اند، به جز دین اسلام که از میان همه ساخته هاى دست بشر، تنها دین خدایى به نظر مى رسد، زیرا قوانین آن پس از قرنها هنوز در سراسر دنیا اجرا مى شود. آنگاه ولتر در برابر انجیل و تورات به دفاع از قرآن مى پردازد و به یکى از مفسران تورات که قرآن را افسانه نامیده است سخت می تازد:
نظر ولتر درباره پیامبر اسلام (ص) سال 1763 میلادى در تاریخ افکار ولتر نقطه عطفى بود. در این سال بود که سرانجام تصویر جدیدى از حضرت محمّد [(ص)] و پیروانش در ذهن او ترسیم شد، قضاوت او نیز درباره شخص پیامبر اسلام [(ص)] که همیشه مورد عنادش بود تغییر کرد و آنگاه که حقیقت را بازیافت درباره آن حضرت گفت: محمّد [(ص)] بى گمان مردى بسیار بزرگ بود و مردان بزرگى نیز در دامن فضل و کمال خود پرورش داد. قانون گذارى خردمند، جهانگشایى توانا، فرمانروایى دادگستر، پیامبرى پرهیزگار بود و بزرگترین انقلاب هاى روى زمین را پدید آورد. ولتر در سال 1776 میلادى به یاد نمایشنامه فناتیسم، نخستین اثر ضد اسلامى اش، آخرین سخن خود را بر زبان آورد که: "من در حق محمّد [(ص)] بسیار بد کردم" و چون برداشت هاى اولیه او از اسلام تحت تأثیر نوشته هاى مغرضانه مسیحیان بود از روى خشم مى گفت: "همه کتاب هایى را که تاکنون مسیحیان درباره مسلمانان نوشته اند باید بر آتش افکند."
نظر گوته درباره قرآن سالیان درازى کشیشان از خدا بى خبر، ما را از پى بردن به حقایق قرآن مقدّس و عظمت آورنده آن دور نگه داشته اند اما هرقدر که ما قدم در جاده علم و دانش گذارده و پرده جهل و تعصبِ نا بجا را دریده ایم ، عظمت احکام مقدس اسلام که قرآن مجموعه آن است بُهت و حیرت عجیبى در ما ایحاد نموده است و به زودى این کتاب توصیف ناپذیر ، عالم را به خود جلب نموده و تأثیر عمیقى در علم و دانش جهان مى گذارد و در نتیجه ( قرآن ) جهان مدار مى گردد.
نظر آلفونس دولامارتین شاعر و نویسنده فرانسوى درباره پیامبر (ص) اگر بزرگىِّ هدف ، کمىِ وسایل و عظمت نتیجه را براى یک نابغه بشرى مقیاس بگیریم در تاریخ نظیرى مانند حضرت محمّد (ص) نمى توان یافت ، وى در ثُلث اراضى مسکونى امپراطورى ها ،ارتش ها، قوانین ، خاندان ها و توده هاى عظیم بشرى را به حرکت در آورد ،بیشتر و با عظمت تر از آن این است که عقل ها ، اندیشه ها ،عقیده ها و روان ها را به نهضت در آورد .
منبع : مأخذ : اسلام از دیدگاه … ص 18 منقول از اسلام شناسى غرب ص 54کاظم مدرّس، منقول از تاریخ ترکیّه .
جاى هیچگونه شبهه و تردید نیست که پیامبر اسلام از بزرگان مصلحین دنیااست، آن هم مصلحى که به جامعه بشریت خدمات شایانى کرده است. و این فخر و مباهات براى او بس است که یک ملت خون ریز و وحشى را از چنگال اهریمنان عادات زشت و شنیع برهانید و راه ترقى را بر روى آنان بازکرد و حال آن که هر مرد عادى نمى تواند به چنین کار شگرفى اقدام کند و نتیجه بگیرد. بنابر این شخص شخیص پیامبر اسلام، سزاوار همه گونه احترام و اکرام مى باشد شریعت پیامبر اسلام به علت توافق آن باعقل و حکمت در آینده عالم گیر خواهد شد. آشنایی بیشتر با نظرات نویسندگان غیر مسلمان در باره اسلام al-shia.org/html/far basier.persianblog.ir زن روز یا زن شب؟ <<< مطلب قبلی :: مطلب بعدی >>> مهربانترین مهربانان |