این یک ادعای ساده و بدون استناد نیست. ایرانیان بیش از هر ملت دیگری و به ویژه بیش از استاندارد جهانی در هدر دادن منابع غذایی، انرژی و حتی وقت خود پیشتازند، در حالی که میزان درست استفاده از منابع، یکی از پیش‌شرط‌های توسعه هر کشور است.


گویند که مردم ایران از اسراف‌کارترین مردمان جهان هستند. مردم ایران منابع ملی خود را به مقدار قابل ملاحظه‌ای تلف می‌‌كنند. اسراف در این منابع به اندازه‌ای است كه بنا به آمار منتشره مصرف سرانه آب، انرژی، دارو، نان و دیگر مواد غذایی و صرف وقت برای انجام یك كار معین در ایران، چند برابر استانداردهای جهانی است. این یک ادعای ساده و بدون استناد نیست. ایرانیان بیش از هر ملت دیگری و به ویژه بیش از استاندارد جهانی در هدر دادن منابع غذایی، انرژی و حتی وقت خود پیشتازند، در حالی که میزان درست استفاده از منابع، یکی از پیش‌شرط‌های توسعه هر کشور است.

اسراف

جداول مربوط به میزان هدر دادن منابع در ایران، به خوبی یکی از علل عدم توسعه واقعی و کیفی کشور را نشان می‌دهد؛ عاملی که اتفاقا در این نوبت بر عهده دولت‌مردان یا سیاست‌های نادرست آنان نیست، بلکه زاییده نگرش مردم در زندگی فردی و اجتماعی خود است. رویکرد مردم به استفاده از منابع که به تدریج در خلال سالیان شکل گرفته است، به آسانی هم از بین نخواهد رفت؛ اما بررسی و یادآوری آن، همواره تلنگری است بر این‌که حرکتی برای اصلاح آن از سوی مردم انجام بگیرد.

جداولی که در پی می‌آید، برگرفته از بنیاد کارآفرینی فروتن است که مروری اجمالی دارد به فرهنگ و رویه مصرفی مردم ایران‌زمین.

نخست؛ مصرف مواد غذایی:

فرهنگ استفاده از مواد غذایی، شاید در هیچ‌کجای دنیا به اندازه ایران ناسالم و غیر‌اقتصادی نباشد.

1. نان:

سرانه مصرف سالیانه نان در ایران 160 و در جهان 25 كیلوگرم است! به این معنا كه مصرف ایرانیان شش برابر جهان است.

مردم ما پرمصرف‌ترین مردم جهان در مصرف گندم و نان هستند و با سرانه 160 كیلوگرم بالاترین مصرف سرانه نان را

در جهان دارا هستیم. لازم به توضیح است که میزان تولید نان در ایران 25 میلیارد عدد است.

2. تخم‌مرغ:

سرانه مصرف تخم‌مرغ در ایران، هشت تا نه كیلوگرم است؛‌ در حالی كه در جهان ـ و به خصوص كشورهای پیشرفته ـ سالانه هر فرد تا 24 كیلو تخم‌مرغ مصرف می‌كند! یعنی در ایران، یك‌سوم جهان مصرف تخم‌مرغ داریم.

3. شیر:

سرانه مصرف شیر در ایران،‌ نود و در اروپا، سی‌صد كیلوگرم است!‌ در واقع ما یك‌سوم اروپایی‌ها شیر می‌نوشیم.

همچنین براساس آخرین آمار در مورد سبد غذایی ایرانیان، مصرف لبنیات به ازای هر نفر روزانه 139 گرم است كه فقط 28 گرم از این میزان را شیر تشكیل می‌دهد. در حالی كه مصرف مطلوب لبنیات هر فرد باید روزانه 225 تا 240 گرم باشد.

4. شكر:

سرانه مصرف شكر در ایران سی و استاندارد جهانی آن پنج كیلوگرم است. با این حساب سرانه مصرف شكر هر ایرانی شش برابر میانگین هر فرد در دنیاست!

5. سویا:

سرانه مصرف سویا در ایران پنج و در جهان ده كیلوگرم است! یعنی ما یك‌بیستم جهان سویا می‌خوریم. این در حالی است كه مصرف سرانه سویا در اروپا و آمریكا نه تا یازده كیلوگرم برآورد شده است. حجم مصرف این فرآورده در ایران تنها به نیم كیلوگرم به ازای هر نفر می‌رسد.

6. نوشابه:

سرانه مصرف نوشابه در ایران 42 و در جهان تنها ده لیتر است! یعنی ما چهار برابر استانداردها نوشابه می‌نوشیم! ایرانیان سالانه بیش از دو‌میلیارد‌و‌نه‌صد‌میلیون تومان نوشابه استفاده می‌كنند. بنابراین از نظر سرانه مصرف نوشابه گازدار در ایران، رتبه اول جهان را داریم.

7. نمك:

سرانه مصرف نمك در یك سال توسط ایرانی‌ها، شش كیلوگرم است؛‌ در حالی كه در جهان سه كیلو نمك می‌خورند! ما دو برابر استانداردهای جهانی غذایمان را شور می‌كنیم!

میزان استاندارد مصرف نمك بین چهار تا پنج گرم در روز است. در حالی كه ایرانیان به طور متوسط روزانه هشت تا ده گرم نمك مصرف می‌كنند.

8. میوه و سبزی‌جات:

سرانه مصرف سالیانه میوه و سبزی در ایران سی و در جهان 120 كیلوگرم است. ما یك‌چهارم جهانیان میوه و سبزی می‌خوریم!

ایران در تولید پانزده محصول اصلی باغی دنیا مقام اول تا دهم را دارد و بیش از چهار‌درصد از میوه و مركبات جهان را تولید می‌كند. اما مصرف سبزی و میوه در كشورمان كمتر از میزان استاندارد جهانی است! (روزانه هر فرد باید حداقل چهارصد گرم میوه و سبزی مصرف كند؛ اما سرانه مصرف در ایران یك‌صد گرم است.)

9. ماهی:

سرانه مصرف سالیانه ماهی در ایران هفت و در جهان هیجده كیلوگرم است؛ یعنی حدود یك‌سوم جهان!

طول عمر:

طول عمر ایرانیان بیست درصد كمتر از میانگین جهانی است.

مرگ و میر:

حدود چهل درصد از مرگ‌های روزانه به دلیل سوء‌تغذیه است. در كشور ما از مجموع هشت‌صد مرگ روزانه، سی‌صد مورد مستقیماً به تغذیه نامناسب مربوط است.

وضعیت مصرف دارو:

میانگین سرانه اقلام دارو در هر نسخه در ایران شش و در جهان دو قلم است؛ یعنی سه برابر جهان!

آمار رسمی وزارت بهداشت می‌گوید در هشت سال گذشته، متوسط تعداد داروهای تجویز شده در هر نسخه، بیش از چهار قلم بوده است كه در حال حاضر متوسط كشوری آن به 6/3 قلم رسیده است. این در حالی است كه میانگین جهانی در این زمینه كمتر از دو قلم در هر نسخه است. یعنی در ایران بیش از سه برابر متوسط جهانی است.

فضای سبز:

میانگین سرانه فضای سبز در ایران پنج و در در جهان پانزده مترمربع است؛ یعنی یك‌سوم جهان!

و اما میزان مصرف انرژی:

1. برق:

سرانه مصرف سالیانه برق در ایران 2500 و در جهان 800 کیلووات؛ یعنی 3 برابر جهان.

2. آب:

سرانه مصرف روزانه آب در ایران 300 و در جهان 150 لیتر؛ یعنی 2 برابر میانگین جهان!

3. بنزین:

سرانه مصرف روزانه بنزین در ایران 90 و در جهان 15 لیتر؛ یعنی 6 برابر میانگین جهانی.

4. گاز:

سرانه مصرف سالانه گاز در ایران 1700 و در جهان 600 مترمكعب است؛ یعنی 3 برابر میانگین جهانی. به طور متوسط ایران حدود چهار برابر میانگین جهانی انواع انرژی‌ها را مصرف می‌كند.

ساعات كار:

سرانه ساعات كار سالانه در ایران 2400 و در جهان 1900 ساعت؛ یعنی یك‌و‌نیم برابر میانگین جهانی

ساعات كار مفید:

سرانه سالانه ساعات كار مفید در ایران 300 و در جهان 1400 ساعت؛ یعنی یك‌چهارم سرانه جهانی.

فضای ورزشی:

سرانه فضای ورزشی برای هر ایرانی 61 سانتی‌متر مربع است؛‌ در حالی كه استاندارد جهانی آن،‌ دو متر مربع برای هر فرد است؛‌ یعنی یك‌سوم میانگین جهانی!

مطالعه:

سرانه زمان مطالعه روزانه در ایران 18 و در جهان 70 دقیقه؛ یعنی یك‌چهارم میانگین جهانی!

زمان مكالمه با تلفن و تلفن همراه:

سرانه زمان مكالمه روزانه در ایران چهل و در جهان ده دقیقه است؛ یعنی ما چهاربرابر میانگین جهانی از طریق تلفن‌های ثابت و همراه با دیگران حرف می‌زنیم!

http://www.tebyan.net