اسلام,منطق,عقل,خرافات,عرف,تحریف

Café : ( نوشته های یک آدم متفکر ! در باب بررسی روند فراموشی یک تراژدی به نام اسلام ) * کانال ایتا : onehadis@

اسلام,منطق,عقل,خرافات,عرف,تحریف

Café : ( نوشته های یک آدم متفکر ! در باب بررسی روند فراموشی یک تراژدی به نام اسلام ) * کانال ایتا : onehadis@

هانری کربن فیلسوف فرانسوی


هانری کربن یک فیلسوف مشهور غربی است که در ضمن شیعه شناس معروفی هم هست.

او بعد از تحصیل بسیاری از علوم دینی شیعه شد.

(من نتوانستم اطلاعات محکمی را در باره شیعه شدنشان پیدا کنم ولی احتمالا شیعه شدند)

پروفسور نصر هم در ایران متولد شد و در سن 12سالگی به امریکا رفت.

ایشان کارهای مفید زیادی انجام دادند و زندگینامه ی مفصلی دارند و عزیزانی که علاقه دارند شخصیت ایشان را مورد مطالعه قرار دهند،می توانند به نوشته های زیادی که در باره ی ایشان نوشته  شده است مراجعه کنند. 

گفته هایی از پروفسور نصر در مورد هانری کربن؛

ما شیعیان"

در اینجا لازم است به شخصیت مهم و اندیشمندی اشا ره کنم که اگر چه ایرانی نبود،

اما من او را در ایران ملاقات کردم و در آنجا میان ما پیوند های عمیق فلسفی به وجود آمد.من پیشتر بسیاری از آثار این فیلسوف و اسلام شناس بر جسته فرانسوی را زمانی که در هاروارد بودم خوانده بودم خصوصا کتاب ابن سینا و تمثیل های رمزی او را و در رساله دکتری خود تا حدود زیادی از تفسیر این کتاب از فلسفه عرفانی ابن سینا تبعیت کردم.

هانری کربن مفسری معنوی بود که وظیفه ی فیلسوف حقیقی را در این میدانست که بتواند معانی خفیه و درونی را بیرون بکشد.او زندگی خود را وقف این وظیفه و به خصوص وقف فهم معنای باطنی عالم خیال و عالم فرشتگان کرد و آثار عظیمی خلق کرد که به عمیق ترین آموزه های سنت های فلسفی غربی و اسلامی می پردازد.

من و کربن روابط شخصی انسانی علائق معنوی و مباحث فکری بسیاری با هم داشتیم و او را به لحاظ انسانی خیلی خوب می شناختم.ما با هم به زیارت جمکران می رفتیم او خود را شیعه می دانست.

» یعنی ما شیعیان...neus les shitesاو همواره می گفت «

کربن نخست کا تولیک بود اما بعد به دلیل محدودیتی که استادان کاتولیک برایش در زمینه ی مطالعه عرفان اعمال کرده بودند به آیین پروتستان در آمده بود از آن پس به مطالعه اسلام و به ویزه آثار سهروردی رهنمون شد و از این رهگذر بود که عالم تشیع ایرانی بر او نمایان شد عالمی که کربن آن را وطن معنوی خویش احساس می کرد.

او دلبستگی شخصی و بسیار عمیقی به امام دوازدهم و دیگر امامان شیعه داشت به گونه ای که عشق او به امامان شیعه باور نکردنی بود.


نشریه اخلاص 13مرداد


مهدی منعم   << مطلب قبلی   ::   مطلب بعدی >>   بالهایت را کجا گذاشته ای؟