اسلام,منطق,عقل,خرافات,عرف,تحریف

Café : ( نوشته های یک آدم متفکر ! در باب بررسی روند فراموشی یک تراژدی به نام اسلام ) * کانال ایتا : onehadis@

اسلام,منطق,عقل,خرافات,عرف,تحریف

Café : ( نوشته های یک آدم متفکر ! در باب بررسی روند فراموشی یک تراژدی به نام اسلام ) * کانال ایتا : onehadis@

از « قم ایران » تا « قم تایلند »

قم تنها نام یک شهر در جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه محله ای نیز در کشور تایلند وجود دارد که اهالی آن به زبان محلی آن را قم می‌نامند. پس از انجام بررسی‌های لازم مشخص شد علت انتخاب نام قم توسط اهالی آن محله تایلندی، حضور چندین ساله عالمی شیعه به نام شیخ «احمد قمی» در آن منطقه بوده است.

شیح احمد، مسلمانی شیعه بود که در سال ١٥٤٣ میلادی در محله پائین شهر قم، دیده به جهان گشود. این شخصیت برجسته ایرانی تبار تایلندی، به تحصیل دروس اسلامی مشغول بود. دوران جوانی او با تاسیس سلسله صفویه در ایران مقارن بود، سلسله ای که مذهب شیعه را رسما پذیرفت و با این پذیرش موجبات تقویت حوزه‌های علمیه شیعی در ایران فراهم شد. چندی نگذشت که با استحکام قدرت صفویه و توسعه روابط ایران با دیگر کشورهای جهان، هیئت‌های مذهبی و تجاری از ایران به سوی دیگر کشورها رهسپار شدند و هم چنانکه از لبنان گروهی به ایران دعوت شدند، عده ای از طلاب و روحانیون ایرانی نیز همراه با تجار و جهانگردان علاقمند، برای تبلیغ و تجارت به سوی دیگر کشورها هجرت کردند. یکی از این افراد «شیخ احمد قمی» بود که هم در حوزه‌های علمیه تحصیل کرده بود و هم دستی در تجارت داشت.

او در اولین سال‌های قرن هفدهم میلادی به آیوتایا که پایتخت سابق تایلند بوده، مهاجرت کرد و پس از مدتی توانست در سایه مدیریت و درایت خود به یکی از مقامات عالی‌رتبه این کشور مبدل شود. او با تأسیس نهاد «شیخ الاسلامی» به عنوان اولین شیخ الاسلام تایلند منصوب شود. آمار نشان می‌دهد امروزه بیش از ٨٠٠ هزار شیعه تایلندی وجود دارد که می‌توان گفت از برکات حضور شیخ احمد قمی است. منبع/ شیعه آنلاین

( + )


بدل حسنی مبارک   <<< مطلب قبلی   ::   مطلب بعدی >>>   عقل ناقص؟!